המדריך לשמירה על עור הפנים בגילאי העשרה

פורסם ב: 16/11/2022

איך תשמרו על עור הפנים בגיל ההתבגרות?

גם לכם יצא להשתמש בפילטרים בטיק-טוק ובאינסטגרם כדי להסתיר את פצעי הבגרות? בואו איתנו למדריך מפורט שיסביר כיצד בדיוק משפיעים השינויים ההורמונליים בגילאים אלה על עור הפנים, מה גורם לעור להפוך לשמן, ולהופעת פצעונים ואקנה דווקא בגיל הזה, מה הדרך הכי טובה לטפל בעור ומתי כדאי להתחיל

גיל ההתבגרות הוא תקופה לא פשוטה. לפתע, כמעט בין לילה, הפכתם מילדים למבוגרים צעירים. מה שמקשה עוד יותר על המצב הוא שלעתים קרובות, העור שלכם משתנה גם. מניין הגיעו כל הבליטות והפצעונים האלה?

אז אם זה גם לכם נשמע מוכר, המדריך הבא, יסביר, צעד אחר צעד, מה בדיוק קורה לעור הפנים בגיל ההתבגרות, ואיך ניתן לטפל באקנה ובפצעים ולהשיג עור יפה, בריא וחלק?

 

הורמונים, הורמונים, הורמונים


כדי לדעת כיצד לטפל בעור בגיל ההתבגרות, מה שחשוב לכם לדעת בראש ובראשונה, הוא שהשינויים האלה בעור, כולל הופעת הנגעים והפצעונים בעור, הם תופעה טבעית.

השינויים האלה הם שינויים הורמונליים. גיל ההתבגרות מאופיין בפעילות מוגברת של הורמוני המין, ובעיקר הורמוני מין זכריים (אנדרוגנים), שמופרשים אצל נערים והן אצל נערות.
הפעילות הזו גורמת לשלוש תופעות שרובכם בוודאי מכירים היטב:

  1. עור שמן כתוצאה מהפעילות ההורמונלית המוגברת, בלוטות החֵלֶב מתחילות להפריש כמויות גדולות של חומר שומני שנקרא סבום. לחומר הזה, שמורכב מתערובת של שומנים ושעווה, יש תפקידים חשובים. הוא מופרש למעשה לאורך כל החיים, במטרה להגן על העור ולמנוע אבדן מים. הבעיה היא שבמהלך גיל ההתבגרות הוא מופרש ברמה מוגזמת, וכך יוצר את המראה השומני.
  2. 'נקודות שחורות' ו'נקודות לבנות' (קומדונים) – בגיל ההתבגרות, לעתים קרובות, הפרשת הסבום כה גדולה, עד כי לשומן ולתאים המתים אין דרך מילוט, ולכן הם מצטברים בתעלת זקיק השערה (הצינורית המובילה בין בלוטת החלב לשערה הסמוכה אליה) וסותמים אותה. התהליך הזה הוא זה שגורם להופעת קומדונים,
    הקומדונים יכולים להופיע בשתי צורות – קומדונים לבנים וקומדונים שחורים. הקומדונים הלבנים, שנראים כגושי שומן קטנים תת-עוריים, נותרים לבנים משום שהם עדיין סגורים ולא נחשפו לחמצן. לעומת זאת, בהמשך, כאשר הקומדונים נפתחים, הם נחשפים לחמצן ותהליך החמצון מעניק להם צבע שחור.
  3. פצעי אקנה – למרבה הצער, לעתים קרובות הנקודות השחורות והלבנות מתפתחות לפצעונים ולפצעים דלקתיים. הסיבה לכך היא מעורבות של חיידקי אקנה בתהליך.
    החסימה של תעלת זקיק השערה בתערובת השומן והתאים המתים היא 'חגיגה' עבור החיידקים מהסוג הזה, משום שהיא יוצרת חלל סגור ונטול חמצן – בדיוק התנאים שהחיידקים האלה, שאינם אוהבים אוויר (אנאירוביים), משגשגים בהם.

    בניסיון להילחם בחיידקים האלה, מערכת החיסון שלנו, שנכנסת לפעולה, משחררת גורמי דלקת שמטרתם לסלק את החיידק. הבעיה היא שגורמי הדלקת כשלעצמם, במיוחד אם ההפרשה שלהם ממושכת, גורמים להתפתחות הפצעים.

    לרוב מדובר בפצעונים קטנים יחסית, שמכונים פאפולות ופוסטולות. פאפולות הן פצעונים קטנים שקוטרם עד כ-5 מילימטרים. ברוב המקרים, פוסטולות שנרפאות מבלי להתפתח לציסטה אינן מותירות צלקת. אך לעתים, האקנה הדלקתי עלול לעתים להתפתח לאקנה וולגריס.

    פצעי הנודולה נחשבים לאחת מצורות האקנה החריפות ביותר. אלו הם נגעים דלקתיים בגודל מעל 5 מילימטרים, שיכולים להיות רגישים למגע ולהכאיב. במידה שהם אינם מטופלים, הם עלולים להוביל להתפתחות צלקות שהן כמעט בלתי הפיכות.

    ציסטות הן פצעי אקנה גדולים יותר והן לרוב דלקתיות, חודרות לתוך שכבות העור העמוקות, ולעתים קרובות מכאיבות מאוד ועלולות להותיר צלקת.

 

איך ניתן לטפל בפצעונים ובאקנה בגיל ההתבגרות?


הפתרון היעיל ביותר לבעיה הוא טיפול מקצועי במכון הקוסמטי, שמבוסס על טיפול משולב, שלו שתי מטרות: האחת, להוריד את הכושר הזיהומי של החיידקים שמחוללים את הדלקת. המטרה השנייה היא לחדש ולשקם את העור ואת מנגנוני ההגנה הטבעיים שלו.

אסטרטגיה זו נקראת 'שיטת הטיפול הסימולטני', והיא מאפשרת להתייחס בו זמנית לכל המנגנונים  המעורבים בהופעת האקנה. למטרה זו, הקוסמטיקאית תתאים לכם תכשירים המאופיינים ביכולת להקטין את  הכושר הזיהומי של החיידקים. תכשירים אלה פועלים על ידי כך שהם משבשים את תנאי המחייה של החיידקים שגורמים לזיהום. מכיוון שמדובר בחיידקים שלא יכולים לחיות בסביבה של חמצן, הטיפול הקוסמטי פועל כדי לעודד אותם להגיע לסביבת חמצן, וכך להחליש את תפקודם.

במקביל, הטיפול כולל חומרים שיקומיים, שיעזרו לחזק את מערכת החיסון ולשפר את יכולת הגוף להילחם בדלקת ובחיידקים. הבנייה של תוכנית הטיפול על ידי הקוסמטיקאית נעשית באופן אינדיבידואלי, בהתאם לדרגת החומרה של האקנה ולמצב העור הכללי.

אילו תכשירים קוסמטיים יכולים לעזור?

הגישה הטיפולית הזו עומדת בבסיס הפיתוח של סדרת אקנוקס פלוס -  סדרה מקצועית המיועדת במיוחד לטיפול בעור שמן-אקנתי ובאקנה וולגריס. הסדרה פועלת להורדת הכושר הזיהומי של החיידקים ולשיכוך הדלקת על ידי פגיעה ממוקדת בהתפתחותם, ובמקביל, להרגעת התהליך הדלקתי.

זאת, באמצעות שילוב של מספר רכיבים ייחודיים, בהם תמצית רוזביי ואבץ, וכן חומרים אנטי חיידקיים. במקביל, הסדרה כוללת רכיבים מחדשים ומשקמים, כולל חומצה סליצילית, וחומצה שיקימית, וכן פרוביוטיקה, הפועלת להגנת העור מפני זיהומים ומחוללי מחלות, תורמת לחיזוק החיידקים הידידותיים ובמקביל להרס חיידקים פתוגניים, ובפרט של חיידק האקנה, ושומרת על רמת החומציות התקינה של העור.

סדרה נוספת, המתאימה למצבים של עור שמן ואקנה קל, עם הופעת הסימנים הראשונים של האקנה, היא סדרת דאבל אקשן.

סדרה זו מיועדת למניעת הופעת ברק שמנוני, הפחתת היווצרות קומדונים ופצעונים על פני העור, חיטוי וריפוי העור, ייבוש מוקדים דלקתיים, שיפור מרקם העור, להבהרת פיגמנטציה פוסט-דלקתית ולהשגת מראה רגוע, בהיר וחלק.

הסדרה מכילה שמן אקליפטוס, ציפורן, מנטה, קלמין, תמצית קמומיל וקמפור.

מתי כדאי להתחיל להשתמש בתכשירים מקצועיים?

לעתים קרובות בני נוער מאמינים שכדאי לחכות, ושאולי הבעיה תחלוף מאליה. ואכן, לרוב זה המצב. הבעיה היא שריפוי ללא טיפול עלול להסתיים בצלקות ובכתמי עור. לכן, חשוב להתחיל לטפל בבעיה בשלב מוקדם. ככל שמתחילים לטפל בגיל צעיר יותר, כך ההחלמה תהיה קלה יותר, שיקום הרקמה יהיה קל יותר ואיכות הרקמה תישמר.

יתרה מכך, דחיית הטיפול עלולה להביא להחמרה במצב, ולהתפתחות מצב דלקתי של נודולות וציסטות, שהוא כבר קשה הרבה יותר לטיפול. לעומת זאת טיפול מוקדם יכול למנוע את התפתחות הדלקת.

 

לסיכום

הפעילות ההורמונלית המואצת ללא ספק ממלאת תפקיד מרכזי בשינויים החלים בעור הפנים בגיל ההתבגרות, גורמים לעור להיות שמן יחסית, ומובילים להופעת פצעונים, ולעתים גם דלקת פעילה ואקנה.

אבל אפשר בהחלט לשמור על עור הפנים בגיל ההתבגרות ולהביא למראה עור יפה ובריא. הפתרון מבוסס על שיטת הטיפול הסימולטני – שיטת טיפול משולבת במכון הקוסמטי, שנועדה מחד להוריד את הכושר הזיהומי של חיידק הפ. אקנה, ומאידך לחדש את העור ולשקמו. במקביל לטיפול במכון, המותאם באופן אישי על ידי הקוסמטיקאית בהתאם למצב העור ולצרכיו, חשוב להקפיד על שגרת הטיפול בבית.

 

לאבחון עור ורכישת מוצרים דרך קוסמטיקאיות מורשות בפריסה ארצית לחצי כאן

לכתבות נוספות לחצי כאן