כוח התנגדות

פורסם ב: 26/12/2023

כוח התנגדות: מיהם נוגדי החמצון?

 

נוגדי חמצון הם אחד המרכיבים השכיחים בתכשירי קוסמטיקה. אבל מהם בדיוק נוגדי חמצון, מה הם עושים ולמה הם חשובים כל כך לעור הפנים שלנו?

 

נוגדי חמצון הם אחד המרכיבים השכיחים בתכשירי קוסמטיקה, ולא במקרה, שכן מחקרים רבים שנערכו לאורך השנים הצביעו על התפקידים המשמעותיים שהם ממלאים בטיפול במגוון מצבים ובעיות עור וכמרכיב אנטי-אייג'ינג מרכזי. אבל מהם בדיוק נוגדי חמצון, אילו חומרים מוגדרים ופועלים כנוגדי חמצון, מה הם עושים ולמה הם חשובים כל כך לעור הפנים שלנו? הנה 10 עובדות על תרומתם של נוגדי חמצון לעור, וגם על התכשירים שיספקו לכם נוגדי חמצון פעילים במיוחד:

 

  1. הם מנטרלים את הפעילות ההרסנית של הרדיקלים החופשיים – הבעיה עם הרדיקלים החופשיים היא שמולקולות אלה הן בלתי יציבות ופעילות ביותר. הסיבה היא שיש להן אלקטרון עודף (חופשי). בניסיון להיפטר מהאלקטרון הזה, הן מנסות לחבור למולקולה אחרת, ואם הן מצליחות, הן הופכות גם אותה לרדיקל חופשי, מחמצנות אותה ומזיקות לה. כך נוצרת תגובת שרשרת.
    למרות שמדובר בתהליך טבעי, הרי שעודף רדיקלים חופשיים עלול להיות הרסני. אם מולקולות אלה אינן מנוטרלות, תהליך זה עלול לגרום לנזקים משמעותיים, בהם התפתחות תהליכים סרטניים, מחלות כרוניות והזדקנות מוקדמת. גם העור שלנו נפגע מהרדיקלים החופשיים, שפוגעים במבנים ובמרכיבים החיוניים שלו, בתפקוד תאי העור, באלסטיות ובמוצקות שלו.
    למרבה המזל, הטבע דאג לחומרי נטרול הנמצאים בכל תא בגופנו – נוגדי חמצון. חומרים אלה קושרים את הרדיקלים החופשיים ועל ידי כך מאזנים את ריכוזם ומונעים את פגיעתם ברקמות ובתאים. באופן נורמלי, קיים בגופנו איזון בין היווצרות הרדיקלים החופשיים לבין פירוקם. אך גורמים חיצוניים כגון זיהום אוויר, קרינה, עישון, חומרי ניקוי והדברה, מזון מעובד, תזונה עתירת שומנים ועוד, מאיצים את היווצרותם של הרדיקלים החופשיים וגורמים להצטברותם.


  2. לא רק ויטמינים פועלים כנוגדי חמצון – כשאומרים "נוגדי חמצון" חושבים לרוב מיד על ויטמינים, והמוכרים ביותר מביניהם הם ויטמיני A, E ו-C, הנמצאים בצמחים, בירקות ובפירות. אבל ויטמינים אינם נוגדי החמצון היחידים בטבע. גם מינרלים שונים, כגון סלניום ואבץ, פועלים כנוגדי חמצון, וכן חומרים נוספים, כמו קו-אנזים 10Q וחומצה אלפא ליפואית.


  3. בשימוש בתכשירים קוסמטיים, נוגדי חמצון בריכוזים פעילים מעכבים את הזדקנות העור – לדוגמה, ישנה תמיכה מדעית משמעותית לכך שהשימוש בוויטמין A ובנגזרותיו למריחה על העור מסייע לעיכוב הזדקנות העור. יתירה מכך, נמצא שמריחה של תכשירים המכילים חומצה רטינואית או רטינול (נגזרות של ויטמין A) יכולה לאורך זמן לחולל שינוי של ממש בעור הפנים – כלומר, לא רק לעכב את הזדקנות העור אלא אף להפוך תהליכי הזדקנות, להביא לשיפור במצב הקמטים, להפחית משמעותית את עומקם ולשקם את העור.


  4. בנוסף, הם מגינים העור מפני סטרס חמצוני – מצב שבו התאים אינם מסוגלים להתמודד עם כמות הרדיקלים החופשיים. למשל, נמצא שוויטמין C תורם אלקטרונים כדי לנטרל את המולקולות ההרסניות הללו.


  5. הם גם מסוגלים להגן על העור מפני נזקי קרינת השמש שאותם מחוללים הרדיקלים החופשיים – כך לדוגמה, נמצא שמריחת ויטמין E על העור מנטרלת את נזקי הרדיקלים החופשיים כתוצאה מחשיפה לקרינה האולטרה סגולה, ומגינה על קרומי התאים מפני ההרס שהם יוצרים. ויטמין C נמצא אפילו כעוצמתי עוד יותר בהגנה על העור מפני נזקי קרינת ה-UV, כאשר הוא מצליח לנטרל את הרדיקלים החופשיים הנוצרים הן כתוצאה מקרני UVB והן כתוצאה מקרני ה-UVA.


  6. הם מצליחים למנוע ואף לתקן נזקים בדנ"א של תאי העור – לדוגמה, נמצא שוויטמין C מגביר את יכולתם של התאים הפיברובלסטים (התאים שמייצרים את הקולגן בעור) לתקן פגיעות בדנ"א של תאי העור.


  7. מריחה חיצונית של חלק מנוגדי החמצון יעילה לרוב יותר מאשר צריכתם במזון או דרך תוספי תזונה – זה אולי נשמע מפתיע, אבל אף שנטילת תוספים נוגדי חמצון עשויה לעזור לעור, הרי שלרוב, היעילות שלהם דווקא פחותה לעומת מריחה ישירה שלהם על העור. זאת, מאחר שהכמות המגיעה לעור קטנה בדרך כלל מדי מכדי לגרום לפעילות הרצויה, וכן משום שהמטבוליזם של החומרים בעור שונה מזה שמתרחש במערכת העיכול. כך למשל, לגבי ויטמין C, במאמר שפורסם בכתב העת Plastic and Reconstructive Surgery, סיכמו החוקרים את יעילותו לעור כך: "אף שנטילתו דרך הפה עשויה גם היא להועיל, מריחתו על העור יכולה להעביר כמות גדולה יותר לאזור שבו הוא נחוץ. מריחת הוויטמין על העור מגבירה את יכולת העור לנטרל רדיקלים חופשיים, וכך מונעת את נזקי השמש לעור".


  8. יש צורך בריכוז מסוים של נוגדי החמצון בתכשיר הקוסמטי על מנת לקבל השפעה שלהם - כאמור, תכשירים קוסמטיים רבים כיום מכילים נוגדי חמצון, החל מתכשירי לחות וכלה במסכות וסרומים. ואולם, חשוב לדעת שעל פי הספרות המדעית, כשמדובר בנוגדי חמצון יש צורך בריכוז מסוים על מנת לקבל השפעה שלהם. ריכוזים נמוכים יותר לא ישפיעו. למשל, ביחס לוויטמין C, מחקרים הראו שעל מנת שהטיפול בוויטמין יהיה אפקטיבי חייב ריכוז הוויטמין בתכשירים קוסמטיים להיות לפחות 10%.
    סרום ויטמין C מסדרת סי דה סקסס פותח במיוחד כדי לענות על אתגר זה. סרום ייחודי זה 17% חומצה אסקורבית (!).


  9. אתגר נוסף הוא שנוגדי החמצון חייבים להיות פעילים כדי ליצור השפעה טיפולית – אתגר זה משמעותי במיוחד כשמדובר בוויטמין C, שכן ויטמין זה רגיש מאוד למים, לאוויר ואפילו לאור, ולכן קשה מאוד לשמר אותו בתכשיר בכמות העולה על אחוזים בודדים מבלי שיאבד מיעילותו. על מנת למנוע מהוויטמין להתפרק ולשמר אותו במצב פעיל פותח במעבדות HL פטנט ייחודי עבור סרום ויטמין C – מיליקפסולות האוצרות בתוכן את הוויטמין הפעיל ומאפשרות לשמרו עד לשימוש בו.  


  10. נוגדי החמצון "אוהבים חברה" – כשמשלבים מספר נוגדי חמצון יחד, נוצרת סינרגיה (השפעה הדדית) ביניהם, שמעצימה עוד יותר את היעילות של כל אחד מהם בנפרד. התמצית הטיפולית להזנת העור מסדרת ג'ובילסט מבוססת בדיוק על הרעיון הזה. היא משלבת ריכוז גבוה במיוחד של ויטמיני A ו-E ו-10Q. זאת, לצד שמני שקדים, חוחובה ואגוז ברזילאי. אם העור שלך יבש ופגום, מומלץ לך מאוד לנסות את התכשיר הזה, הפועל באינטנסיביות להעלאת רמת הלחות, להפחתת עומק הקמטים ולהזנת העור. תכשיר מעולה נוסף המבוסס על רעיון הסינרגיה בין קשת של ויטמינים בריכוז גבוה הוא סרום מולטי ויטמין. הוא משלב את הוויטמינים A, C, E, F ו-H, ובנוסף חומצות אמינו, הממליס וליקוריץ. כמו סרום ויטמין C, גם כאן הוויטמינים נוגדי החמצון מאוכסנים במיליקפסולות כדי לשמר אותם במצב פעיל. שימוש בסרום יוביל לשיפור ניכר במרקם העור, ילחח אותו ויעניק לו מראה מוצק ובריא.

 

נוגדי חמצון הם בהחלט כוח התנגדות משמעותי – לא רק לרדיקלים החופשיים, אלא לקשת רחבה של מצבים ובעיות עור, החל מהזדקנות מואצת של העור, דרך סטרס חמצוני, נזקי קרינה, עישון ודלקות כרוניות, כאשר הם מגינים על חלבוני העור ועל קרומי התאים, מצליחים למנוע ואף לתקן נזקים בדנ"א של תאי העור. מגוון רכיבים פועלים כנוגדי חמצון, בהם לא רק ויטמינים, אלא גם מינרלים שונים כמו סלניום ואבץ, וחומרים  נוספים, כמו קו-אנזים 10Q וחומצה אלפא ליפואית. בניגוד למיתוס הרווח, מריחה חיצונית של חלק מנוגדי החמצון יעילה לרוב יותר מאשר צריכתם במזון או דרך תוספי תזונה. לצד יעילותם הרבה, חשוב לדעת שיש צורך בריכוז מסוים של נוגדי החמצון בתכשיר הקוסמטי על מנת לקבל השפעה שלהם, ושהם חייבים להיות פעילים בתכשיר כדי ליצור את ההשפעה הטיפולית. בחברות המובילות פותחו פטנטים אסטרטגיים כדי לענות על אתגרים אלו, כמו למשל – שיטת המיליקפסולות של HL.

 

לאבחון עור ורכישת מוצרים דרך קוסמטיקאיות מורשות בפריסה ארצית לחצי כאן

לכתבות נוספות לחצי כאן