דלקת עור סבוראית

סבוריאה בעור הפנים

מחלת העור הכרונית הזו שכיחה מאוד, כאשר 1-2 מכל 10 אנשים סובל ממנה. מהם הגורמים למחלה, איך מתבטאים התסמינים שלה, באילו אזורים בפנים היא מופיעה ומהם הטיפולים המומלצים?

מחלת עור שכיחה זו נובעת מהפרעה בפעילות בלוטות החלב ומתבטאת בקשקשת, אדמומיות, גרד וצריבה. כ-15-20% מהאוכלוסייה סובלים מסבוריאה בדרגת חומרה קלה, ו-3%-5% אחוז מתוכם סובלים ממנה בדרגת חומרה גבוהה.
 מהם הגורמים למחלה, איך מתבטאים התסמינים שלה, באילו אזורים בפנים היא מופיעה ומהם הטיפולים המומלצים?

 

מהי בדיוק סבוריאה?

כשאומרים 'סבוריאה', מתכוונים בדרך כלל ל'סבוריאה דרמטיטיס'. בלטינית פירוש המילה סבוריאה הוא "זרימת חלב", ואילו המילה דרמטיטיס פירושה "דלקת של העור". ואכן, סבוריאה דרמטיטיס היא מצב דלקתי כרוני בעור הפוגע בשכבות העליונות של העור ומתאפיינת ביצירה ובהפרשה מוגברת של חלב שומני (סבום) מבלוטות החלב בעור.

המחלה מופיעה לרוב לאחר גיל ההתבגרות, כשעיקר השכיחות שלה הוא בקרב גילאי 40. זוהי מחלה כרונית הנמשכת שנים, אך יש בה תקופות של הטבה, בעיקר בקיץ, ואילו בחורף חלה בדרך כלל החמרה (למרות שישנם גם מצבים הפוכים).

 

מהם תסמיני המחלה?

התפתחות הסבוריאה הינה הדרגתית, והתסמינים העיקריים שלה הם:

  • פריחה אדומה וצורבת המלווה בקשקשים יבשים או שומניים בעור
  • נפיחות
  • הפרשת סבום צהבהב
  • תחושת גרד
  • פצעונים עם קשקשים בגוון אדום-צהבהב (במקרים חמורים יותר).

איזור הקרקפת והפנים עשיר במיוחד בבלוטות חלב, כאשר התייבשות החלב עם הקרטין (שהוא שכבת העור החיצונית ביותר הנושרת באופן קבוע) היא זו שיוצרת את הקשקשים.

הקשקשים הם לרוב עדינים ובעלי צורת אבקה, ואם לא מטפלים בהם, הם הופכים גסים יותר, צהובים ושומניים.

בנוסף להפרעה האסתטית, הקשקשים והאדמומיות גורמים לאי-נוחות ולסבל.

 

מהם האזורים שבהם מופיעה הסבוריאה?

האזורים שבהם מופיעה הסבוריאה בפנים הם בעיקר באזור ה-T בפנים, על הגבות, בבסיסי הריסים, מתחת לאף ובסנטר. כמו כן, אזורים הנוטים להופעת הקשקשת הם הקרקפת, כמו גם תעלות האוזן החיצונית ומאחורי האוזניים, ולעתים רחוקות יותר בצוואר, בקדמת בית החזה, בבתי השחי, במפשעות ובטבור.

 

מהם הגורמים להופעת הסבוריאה ולהתפרצותה?

המנגנון המדויק הגורם לסבוריאה אינו ברור לחלוטין, אולם ממחקרים עולה כי ישנם מספר גורמים המעורבים בהופעת המחלה ובהתפרצותה:

  • ישנה סברה שמדובר בתגובה לקויה של מערכת החיסון לסוג של פטרייה שנקראת 'מלזיה פיטירוספורום אובלה' הנמצאת באופן טבעי על העור. עם זאת לא מדובר במחלה פטרייתית או זיהומית.
  • שיבוש בפעילות המערכת ההורמונלית - מה שמחזק את ההשערה שגורמים הורמונליים ממלאים תפקיד במחלה זו היא העובדה ששכיחותה עולה לאחר גיל ההתבגרות.
  • חסרים תזונתיים, ובעיקר חסר בוויטמינים 6B, 12B וביוטין.
  • אלרגיות למזון
  • תורשה
  • מחלת הפסוריאזיס
  • מחלות הקשורות למערכת העצבים, כמו למשל פרקינסון.
  • מגוון לא קטן של תרופות עלולות לגרום לסבוריאה או להחמיר את מצבה.
  • שינויים חדים במזג האוויר מחמירים את הסבוריאה.
  • מתח ולחץ נפשי.
  • מזג האוויר – אצל רוב האנשים, הסבוריאה נוטה להחמיר בסתיו ובחורף, כשהטמפרטורות יורדות, בעוד שבקיץ חל שיפור במצב.

 

האם זה מידבק?

החדשות הטובות הן שמחלה זו איננה מידבקת וגם אינה מסוכנת.

 

איך מבדילים בין סבוריאה לבין מצבי עור אחרים שגם בהם מופיעה קשקשת?

  • סבוריאה לעומת פסוריאזיס – מחלת הפסוריאזיס מאופיינת בהופעת רבדים אדמדמים המכוסים בקשקשים בגוון לבן־כסוף, כאשר קיים גבול חד בין הקשקשים של הפסוריאזיס לבין העור התקין. לעומת זאת, דלקת העור הסבוריאית מאופיינת יותר בשטחי עור ורודים בצידי האף ובין הגבות, כאשר הקשקשת היא עדינה יותר, והגבול של הקשקשים מתמזג באופן הדרגתי עם העור. יתירה מכך, בפסוריאזיס קיימת קשקשת במקומות אחרים לחלוטין בגוף, כמו למשל במרפקים, בברכיים ובאיברי המין.

  • סבוריאה דרמטיטיס לעומת סבוריאה קרטוזיס – בעוד שסבוריאה דרמטיטיס היא כאמור דלקת עור כרונית הנגרמת על ידי פעילות יתר של בלוטות החֶלֶב, הרי שסבוריאה קרטוזיס היא נגע בעור שנראה בתחילה כמו כתם או אליפסה עגול. נגע זה צומח לרוב באיטיות, ויכול להיווצר לאורך מספר שנים, כאשר צבע הכתם, שבתחילה כמעט אינו שונה מצבע העור, מתכהה עם הזמן. בהמשך, הנגעים הללו נוטים להיסדק ולהתרבות, ולעתים הם גם מגרדים.

 

איך אפשר לטפל בסבוריאה ולהקל על התסמינים?

  • הקפידו לשמור על היגיינה נאותה – שמירה על ניקיון העור עוזר להרחיק את שכבת השומן באזור הנגוע ולשפר את מצב העור.
  • אמבטיות שמש – נמצא שחלק לא מבוטל מהאנשים שסובלים מסבוריאה מגיבים היטב לשהייה בשמש, וזו הסיבה לכך שמטפלים רבים ממליצים על אמבטיות שמש.
  • טפלו בבעיה מוקדם ככל האפשר – ככל שהעיכוב גדול יותר, כך הסבוריאה מחמירה ויש צורך בטיפולים מורכבים יותר.
  • פנו לייעוץ מקצועי אצל קוסמטיקאית – במקרה של בעיית עור כמו סבוריאה, חשוב במיוחד לפנות לקוסמטיקאית שתאבחן את עור הפנים שלכם ותתאים את סוג הטיפול המתאים למצב העור ולצרכיו.
  • השתמשו בתכשירים ייעודיים להרגעת העור – אם אתם סובלים מסבוריאה, סדרת הטיפוח המומלצת עבורכם היא סדרת קאלם דרם – סדרה טיפולית יעילה הפועלת להרגעת העור, להקלה על תחושת גרד, להפחתת הדלקת, לשיקום העור ולהעלאת רמת הלחות.
    הסדרה מיועדת לעור רגיש, קופרוזי ואדמומי.

    תכשירי הסדרה מבוססים על רכיבים המיועדים לשמור על מחסום העור ולשקמו, כגון סרמידים, אומגה 6 ואלוורה, רכיבים מרגיעים, כמו הממליס, ורכיבים אנטי בקטריאליים ואנטי פטרייתיים.

    כמו כן, הסדרה מכילה רכיבים המעודדים תהליכי ריפוי ושיקום בעור, כמו אנזימים וקומפלקס פפטיד-נחושת.

    תכשיר ייחודי ויעיל במיוחד בסדרה זו הוא סבו רליף – קרם במרקם קליל המתאים במיוחד לעור הסובל מסבוריאה, המבוסס על קומפלקס אנטי-סבוראי ועל ביסבלול, קמומיל, סרמידים ואומגה 6.

לסיכום

סבוריאה דרמטיטיס היא מצב דלקתי כרוני בעור הפוגע בשכבות העליונות של העור ומתאפיינת ביצירה ובהפרשה מוגברת של חלב שומני מבלוטות החלב בעור. האזורים בפנים שבהם נוטה הסבוריאה להופיע הם בעיקר אזור ה-T, הגבות, בסיסי הריסים, מתחת לאף ובסנטר.

התסמינים העיקריים הם פריחה אדומה המלווה בקשקשים, נפיחות, הפרשת חלב צהבהבה, ולעתים גם גירוד ופצעונים עם קשקשים.

אף שהגורמים המדויקים למחלה אינם ברורים, הרי שישנם כמה גורמים המעורבים בהופעתה ובהתפרצותה, בהם תגובה לקויה של מערכת החיסון לסוג מסוים של פטרייה, שיבוש בפעילות המערכת ההורמונלית, חסרים תזונתיים, אלרגיות למזון, מחלת הפסוריאזיס ועוד.

כדי לטפל בסבוריאה או לפחות להקל על התסמינים חשוב להקפיד על היגיינה נכונה. גם אמבטיות שמש יכולות לעזור, אך חשוב מאוד לטפל בבעיה מוקדם ככל האפשר, לפנות לייעוץ מקצועי אצל קוסמטיקאית.

HL היא חברת קוסמטיקה מקצועית, אנחנו מספקים מוצרים לקוסמטיקאיות, תוכלו להשתמש בתכשירים הייעודיים שלנו להרגעת העור ולשיקומו, דוגמת סדרת קאלם דרם.