נזקי קרינת השמש והעור

קרינת השמש נחשבת כיום לגורם המרכזי לנזקי עור ולהזדקנות מוקדמת של העור. זו גם הסיבה שבגללה היא מכונה על ידי הדרמטולוגים "פוטו-אייג'ינג". לקרינה זו חשיבות רבה בייצור ויטמין D בגופנו, החיוני למניעת מחלות רבות, אך חשיפה ממושכת אליה מאיצה את הזדקנות העור וגורמת להופעה מוקדמת של קמטים, קמטוטים, נמשים וכתמים. בנוסף, היא עלולה לגרום לנגעים טרום ממאירים ולסרטן העור. נזקים אלה ניכרים בעיקר באזורים החשופים ביותר – עור הפנים, המחשוף, הידיים והזרועות. כיצד גורמת קרינת ה-UV לנזקי עור ואיך אפשר להיזהר מהקרניים המזיקות?
הקרניים האולטרה סגולות מתחלקות לשלושה סוגים, בהתאם לאורכי הגל שלהם: UVA, UVB ו-UVC. הקצרות והמסוכנות ביותר הן קרני ה-UVC, שאורך הגל שלהן הוא 10 עד 280 ננומטר, אך הכמות המוקרנת שלהן אפסית, ובנוסף, הן נבלעות ברובן על ידי שכבת האוזון ולכן אינן מגיעות לפני כדור הארץ. שני סוגי הקרניים הבעייתיים ביותר לעורנו הן איפה קרני ה-UVB וה-UVA. קרני ה-UVB הן בעלות אורך גל בינוני, 315-280 ננומטר. הן נספגות כליל באפידרמיס, והן אלה שגורמות לכוויות השמש.
קרני ה-UVA הן הארוכות ביותר, ואורך הגל שלהן נע בין 315 ל-380 ננומטר. הן אינן גורמות לכוויות שמש, אך מהוות את הגורם העיקרי להזדקנות מוקדמת של העור. זאת, מאחר שבניגוד לקרני ה-UVB , הן יכולות לחדור לשכבת הדרמיס – שם הן משנות את הביטוי של גנים מסוימים וגורמות לפגיעה בדנ"א של תאי העור וליצירת מרכיבים פרו-דלקתיים המובילים להרס חלבוני הקולגן והאלסטין.

על מנת להגן על העור מפני קרני השמש המסוכנות, חובה להקפיד בכל חשיפה לשמש על מריחת תכשירי הגנה. תכשיר הגנה הוא קרם המכיל חומרים הבולעים או מפזרים את קרינת ה-UV המזיקה. על תכשירים אלה מופיעות האותיות באנגלית SPF. ראשי התיבות מייצגות את המילים " "Sun Protection Factor- מקדם הגנה מפני השמש. SPF הינו מדד המבטא את יכולת ההגנה על העור באמצעות סינון הקרינה. מדד זה מוגדר כיחס בין מנת הקרינה הגורמת לאדמומיות בעור המוגן, בהשוואה לעור שאינו מוגן, ובמלים פשוטות: פי כמה יותר זמן חולף עד שמופיעה אדמומית בעור בתגובה לחשיפה לקרינת UV תוך שימוש בקרם, בהשוואה לעור חסר הגנה. לדוגמה, מקדם הגנה SPF 15 מכפיל את הזמן שלוקח לשמש לצרוב את העור פי עשרה, כך שאדם שעורו נצרב ללא הגנה לאחר חשיפה של 10 דקות ייצרב באותה מידה לאחר 150 דקות (שעתיים וחצי) כשעורו מוגן בקרם. על פי הנחיות ה-FDA, חשוב להשתמש אך ורק בתכשירים המספקים הגנה הן בפני קרינת ה-UVA, והן בפני קרינת ה-UVB, ובעלי מקדם הגנה ( (SPFשל 15 לפחות (אך לא יותר גבוה מ-50). תכשירים יעילים עוד יותר הם אלה הכוללים גם מגן שמש המסייע לחסום את הקרינה. מסנני הקרינה מונעים ביעילות את כוויות שמש, ובמקביל מגינים מפני ההשפעות המצטברות של הקרינה האולטרה סגולה – הזדקנות העור, הפגיעה במנגנון החיסון של העור, והתפתחות ממאירויות בעור.
את תכשיר ההגנה מומלץ לבחור בהתאם לסוג העור והגוון שלו, וכן על פי משך החשיפה לשמש. לעור בהיר ובהיר מאוד, שנשרף בקלות בחשיפה לשמש ובדרך כלל לא משתזף או משתזף רק מעט, יתאים תכשיר עם 30-36 SPF; לעור בעל גוון "בינוני" שנשרף לעתים אך משתזף, יתאים תכשיר עם 15-30 SPF; לעור בינוני עד כהה שנכווה לעתים רחוקות ומשתזף בקלות יתאים תכשיר עם 15 SPF.

 

כיצד מומלץ להשתמש בתכשירי הגנה מהשמש?

1. כדי לספק הגנה נאותה לעור, חשוב למרוח כמות מספקת של התכשיר – 2 מיליגרם קרם לכל 2 סנטימטרים בעור.
2. הקפידו לכסות היטב את העור בכל האזורים החשופים, ובעיקר על הפנים, קצות האוזניים, הצוואר והמחשוף.
3. מאחר שזמן הספיגה של מסנני הקרינה בעור הוא כ-20-30 דקות, חשוב למרוח את התכשיר כ-20-30 דקות לפני היציאה לשמש, ולחדש את המריחה אחת לשעתיים-שלוש.
4. חשוב לחדש את המריחה אחרי כל פעילות שגורמת להסרת התכשיר, כגון שחייה, רחיצת הפנים, הזעה וכדומה.
5. לנשים, מומלץ להשתמש בנוסף לתכשיר ההגנה גם במייק-אפ המכיל מקדמי הגנה.