השפעות נזקי השמש על עור הפנים

פורסם ב: 05/06/2020

השפעות נזקי השמש על עור הפנים

הגורם המרכזי להזדקנות מוקדמת של העור: הקרינה האולטרה-סגולה של השמש

 

קרני ה-UV, שלהן אנרגיה גבוהה ביותר, פוגעות במגוון רחב של מערכות ביולוגיות בעורנו וגורמות נזק לחלבונים, לליפידים ולדנ"א של תאי העור.

שני סוגי הקרניים המזיקים ביותר הם קרני ה-UVB וה-UVA. קרני ה-UVB, שאורך הגל שלהן בינוני, (315-280 ננומטר) נספגות כליל באפידרמיס, והן אלה שגורמות לכוויות השמש. קרני ה-UVA, הקרניים הארוכות ביותר (315 ל-380 ננומטר), אינן גורמות אומנם לכוויות שמש, אך מהוות את הגורם העיקרי להזדקנות מוקדמת של העור. בניגוד לקרני ה-UVB, הן יכולות לחדור לשכבת הדרמיס – שם הן משנות את הביטוי של גנים מסוימים וגורמות לפגיעה בדנ"א של תאי העור וליצירת מרכיבים פרו-דלקתיים המובילים להרס חלבוני הקולגן והאלסטין. מחוללי הנזק העיקריים המעורבים בנזקים אלו הם הרדיקלים החופשיים המצויים בקרינה העל-סגולה. מולקולות בלתי יציבות אלה מיוצרות אומנם באופן טבעי בגופנו, אך קרינת ה-UV  וגם גורמים סביבתיים נוספים, מגבירים אותן.

הרדיקלים החופשיים פוגעים בדנ"א של תאי העור וגורמים לנזק תאי, לתהליכי דלקת בתא, לדיכוי מערכת החיסון ולשינויים במטריקס התוך תאי.

המטרה הראשונית למתקפה זו הן חומצות השומן הבלתי רוויות המרכיבות את קרומי התאים. בתהליך הנזק, חומצות השומן הללו מתחמצנות והופכות בעצמן לרדיקלים חופשיים, אשר בתורם תוקפים מטרות נוספות, וכך מגבירים את הנזק התאי. הרס קרומי התאים הפנימיים פוגע בייצור החלבונים, בתפקוד המיטוכונדריות ובפעילויות חיוניות נוספות של התאים.

חומצות האמינו, שהן אבני הבניין שמהן מורכבים החלבונים, ובין היתר, הקולגן והאלסטין, רגישות במיוחד למתקפה זו, והתוצאה היא שינוי במבנה ובפעילות של החלבונים החיוניים הללו ובאובדן יכולת הוויסות שלהם, המוביל לפירוקם או לתפקוד לקוי שלהם. בנוסף, הרדיקלים החופשיים פוגעים גם בחומצות הגרעין שמרכיבות את הדנ"א. כך, הם יכולים לגרום לשבירת סיבי הדנ"א, לשינויים בחומצות הגרעין ולהופעת מוטציות.

פגיעה נרחבת זו מתבטאת בכל שכבות העור: בשכבת הדרמיס נוצר הרס מתמשך של סיבי הקולגן והאלסטין – שני החלבונים המבניים של העור. כתוצאה מכך, מתרופף מבנה הרקמה ומאבד את מבנהו המקורי והמאורגן. במקביל, נפגעים גם התאים הפיברובלסטים, יצרני הקולגן והאלסטין ומרכי

בים נוספים בעור, בהם החומצה ההיאלורונית, המשמשת כג'ל סופח מים,

 וגורמת לעור להיראות חלק, מתוח וצעיר. בשכבת האפידרמיס פוגעים הרדיקלים החופשיים בתאים הקרטינוציטים המגנים על העור מפני חדירת גורמים זרים, בתאי מערכת החיסון של העור ובמלנוציטים, המייצרים את המלנין שמעניק לעור את צבעו.

 

כיצד ניתן להגן על העור מפני תהליכים מזיקים אלו?


בשונה מהפתגם הידוע, בכל הנוגע לקרינת השמש, ההתקפה הטובה ביותר היא דווקא ההגנה. תכשירי הגנה הטובים ביותר הם אלו המספקים הגנה הן בפני קרינת ה-UVA, והן בפני קרינת ה-UVB, ובעלי מקדם הגנה ((SPFשל 30 לפחות, ואשר כוללים גם מגן שמש המסייע לחסום את הקרינה. מסנני הקרינה מונעים ביעילות את כוויות שמש, ובמקביל מגנים מפני ההשפעות המצטברות של קרני ה-UV.

את תכשיר ההגנה מומלץ לבחור בהתאם לסוג העור והגוון שלו, וכן על פי משך זמן החשיפה לשמש.

  • את תכשיר ההגנה מומלץ לבחור בהתאם לגוון העור וכן על פי משך החשיפה לשמש. באופן כללי, ההתאמה לפי גוון 
  • השפעות נזקי השמש על עור הפניםהעור היא כדלהלן: לעור בהיר ובהיר מאוד, שנשרף בקלות בחשיפה לשמש ובדרך כלל לא משתזף או משתזף רק מעט, יתאים תכשיר עם 50 SPF; לעור בעל גוון "בינוני" שנשרף לעתים אך משתזף, יתאים תכשיר עם 30 SPF; לעור בינוני עד כהה שנכווה לעתים רחוקות ומשתזף בקלות יתאים תכשיר עם 15 SPF.
  • חשוב להקפיד למרוח את תכשיר ההגנה על כל האזורים החשופים, ובעיקר על הפנים, קצות האוזניים, הצוואר והמחשוף, ואזורים מחוסרי שיער בקרקפת בגברים. גם לכמות הנמרחת יש חשיבות רבה. רוב האנשים מסתפקים במריחת כמות זניחה, אלא שכמות כזו אינה מספקת הגנה נאותה לעור, גם אם מורחים קרם בעל מקדם הגנה גבוה. על פי המלצות ארגוני הבריאות, חשוב למרוח כמות מספקת של התכשיר – 2 מיליגרם קרם לכל 2 סנטימטרים בעור.

 

שתי סדרות מרכזיות שפותחו להגנה התקפית מפני קרינת ה-UV המזיקה הן סדרת אייג' דיפנס וסדרת סנברלה

 

סדרת אייג' דיפנס היא סדרה רב תועלתית, המעניקה הגנה מושלמת לעור SPF50מקרני UVB ו-UVA, מעלה את רמת הלחות ומונעת את הזדקנות העור, ובצד כל אלה, מספקת אפקט מייק-אפ טבעי וכיסוי אחיד לעור. תכשירי הסדרה כוללים רכיבים פעילים ונוגדי חמצון עוצמתיים כגון ויטמין E, חומצה ציטרית, ג'ינקו בילובה ותה ירוק, המסייעים לצמצום קמטים ולהאטת תהליך הזדקנות העור.

הסדרה כוללת :קרם CC לייט , קרם CC מדיום וגלוסנס

סדרת תכשירי ההגנה סנברלה מעניקה לעור הגנה מירבית מפני קרני השמש!

ועכשיו חדש! סנברלה +SPF50  מקדם הגנה לשימוש יומיומי. מעניק הגנה רחבה וגבוהה במיוחד מפני קרני השמש המזיקות UVA ו-UVB.
בעל מרקם קל שמותיר את עור הפנים רך ונעים.

הסדרה כוללת:

  • סנברלה +50SPF דמי מייק אפ  - קרם הגנה עם מייק-אפ. מומלץ למרוח על העור מעל קרם הלחות ומתחת למייק-אפ. התכשיר משלב מסנני קרינה מסוג UVA ו-UVB ומספק הגנה מקסימלית מפני הקרניים המזיקות של השמש. נספג בקלות, מקבל את גוון העור הטבעי ומותיר אותו רך ונעים.
  • סנברלה +50SPF – תחליב הגנה לחותי לטיפול ומניעת קרני שמש. התכשיר מיועד לטיפול יומיומי ומשלב מסנני קרינה מסוג UVA ו-UVB. נספג בעור ומותיר אותו רך ונעים.

לאבחון עור ורכישת מוצרים דרך קוסמטיקאיות מורשות בפריסה ארצית לחצי כאן

לכתבות נוספות לחצי כאן