השפעות הסטרס והחרדה על עור הפנים

השפעות הסטרס והחרדה על עור הפנים

מצבו ונראותו של העור משקף פעמים רבות את מצב גופנו מבפנים, כאשר סממנים שונים המופיעים על גביו ומחלות עור מסוימות יכולים להוות אינדיקציה למצבנו הבריאותי, להתריע על בעיות באיברים, שינויים הורמונליים שונים, עליה וירידה ברמות הסוכר ובלחץ הדם וגם על מצבנו הרגשי והנפשי, ובניהם מצבים של לחץ וחרדה. במידה מסוימת ניתן לומר שהעור הוא איבר המהווה חלון ראווה לפנים הגוף היכול לאותת לנו כשמשהו אינו כשורה. אם כן מה הקשר בין מצב העור ובין לחץ וחרדה ואיך מטפלים?

כאשר מצב הסטרס והלחץ נמשך זמן רב, ההשבתה של פעילויות השגרה הללו מובילה למגוון השפעות בריאותיות מזיקות. אחת התוצאות של פגיעה זו היא התפרצות של בעיות עור שונות, כגון אקזמה, פסוריאזיס ואקנה המופיעות באופן נראה וגלוי על העור ודורשות התייחסות וטיפול כבר משלב ההתפרצות הראשוני על מנת למנוע התפשטות והחמרה במצב, שעלולה היא לבדה להוסיף למתח ולחרדה שמשהו אצלנו מתנהל לא כשורה, להוסיף לתחושה הרעה וחוזר חלילה".

"במצב של סטרס" הגוף מגייס את המערכות שלו במטרה אחת ויחידה – להתמודד עם המשבר העכשווי. לשם כך, הוא גם מנתב את המשאבים השונים אך ורק למערכת העצבים הסימפתטית – המערכת שפועלת לתגובות מידיות מצבי לחץ, חירום ומתח, ודואגת להפעיל מערכות ואיברים החיוניים להתמודדות עם המשבר. זאת, על חשבון המערכת הפאראסימפתטית – זו האחראית על פעילויות השגרה של הגוף, שאינן חיוניות להישרדות המידית, כגון חידוש תאים, הפרשת הורמונים, עיכול, שינה טובה, בנייה עצמית והתחזקות, ותהליכי פינוי רעלים".

מצבים נפשיים של לחץ וחרדה לעיתים משתלטים עלינו תחילה שלא במודע, כאשר התסמינים על גבי העור יופיע לאחר שאנו חווים תחושות אלו בדרך כלל לאורך זמן ממושך. העצה הטובה ביותר היא קודם כל להכיר בעובדה ולעבוד על עצמנו בכדי ליצור תחושה של רגיעה בכדי להוריד את מפלס הסטרס, החל מחשיפה לקריאה וצפייה בכמות מדודה ומבוקרת של חדשות, דרך ניצול הזמן לפעולות מרגיעות שיסיחו את הדעת ממחשבות, כדוגמת טבילה באמבט חם, האזנה למוזיקה, הוצאת אנרגיה באמצעות ביצוע פעולות ספורט או התעסקות בתחביבים שונים, ובמקביל לטפל בעור באמצעות חומרים פעילים ואפקטיביים שיקלו על התסמינים.

בימי אלו הלחץ והמתח משפיעים במידה ניכרת על עורנו ומערערים את מנגנוני ההגנה הטבעיים של העור. באופן טבעי, גופנו בנוי להתמודדות עם מפגעים שונים ומערכות הריפוי הטבעיות מצליחות בדרך כלל להתגבר על השפעתם המזיקה. אולם כאשר אנו נתונים במצב של לחץ מתמיד, יורדת עמידותם של מנגנוני ההגנה ותאי העור הופכים פגיעים. התוצאות מתבטאות במראה עור אדמומי, בעל גוון אפרפר ולא בריא, רגישות יתר ונטייה לדלקות שונות. הטיפול בעור הסובל מתסמיני לחץ וסטרס מתבסס בעיקר על הרגעת העור וחיזוק מערכת ההגנה הטבעית של העור וזאת על מנת למנוע נזקים בלתי הפיכים ולשפר את מראהו באופן מיידי".

על מנת למנוע את הפגיעה בעור חשוב לספק לו נוגדי חמצון, שיגנו על תאי העור מפני הרדיקלים החופשיים, שרמתם עולה משמעותית במצבי סטרס. כמו כן, חשוב לספק לעור ויטמינים מקבוצת B – אשר ממלאים תפקיד חשוב באיזון מערכת העצבים ובהפחתת סטרס. חסר בוויטמינים אלו יתבטא במראה העור ובמרקמו. לדוגמה, חסר בוויטמין 2B עלול לגרום לדלקות, לאקנה ולגרד בעור, וחסר בביוטין גורם לדלקות עור, לפגיעה בבריאות העור ולדלקות עור כגון סבוריאה".

"כדי לספק לעור את הרכיבים הנחוצים לו להפחתת הסטרס חשוב לשלב בין תזונה בריאה ומאוזנת לבין שמירה על שגרת טיפול בעור, באמצעות תכשירים קוסמטיים ייעודיים שמכילים רכיבים נוגדי חמצון וויטמיני B. נוגדי חמצון כגון ויטמיני A, E ו-C, נמצאים בצמחים, בירקות ובפירות, במינרלים סלניום ואבץ, ובחומרים נוספים, כמו קו-אנזים 10Q וחומצה אלפא ליפואית. ויטמיני B מצויים במזונות רבים. לדוגמה, ויטמין B1 מצוי בדגנים מלאים, אורז מלא וקטניות, וכך גם ויטמיני 5B ו-6Bויטמיני B2, B3 ו־B12 : בעיקר בכבד, בבשר, בביצים, בחלב ובמוצרי חלב".